Merellä ja merenrannalla on monenlaista arvoa Helsingille

Demarin ehdotuksen mukaan kauneimmat rannat tulisi pilata tunkemalla niille kelluvia parkkipaikkoja. Käsittämätöntä, itsekästä ja esteettisesti rumaa ajattelua. Meri on tärkeä virkistysalue. Myykää autonne ja ostakaa polkupyörä, vene ja bussilippu, tulee halvemmaksi meille kaikille!

Kuitenkaan eri liikennemuotoja ei tule asettaa vastakkain ideologisesti vaan arvioida teknisesti.

Keskustan rajat autoilun suhteen ovat tulleet vastaan parkkipaikoissa ja väylissä. Hieman lisätilaa on hyvä hankkia taloudellisesti kestävin keinoin eli esim. lopettamalla keskustan parkkipaikkojen kustannusten subventointi kaupunkilaisten verovaroilla. Ei ole talouden tai maiseman kannalta järkevää venyttää näitä rajoja liian kalliilla tai rumilla hankkeilla, kuten kelluvat parkkipaikat tai keskustatunneli. Huolehditaan vain nykyisten autojen kohtuullisista liikkumis- ja parkkimahdollisuuksista. Autovoittoisempia asuinalueita kannattaa rakentaa esim. kauemmas keskustasta ja ahtaasta Helsinginniemestä.

Liian monet Helsingin arvokkaimmista ja kauneimmista rannoista on edelleen vajaakäytössä suurina parkkipaikkoina, kuten esim. Kauppatori. On aika kehittää Helsingistä merenrantakaupunki. Iänikuisten toriparkkien sijaan voisi rakentaa lisää vierasvenesatamia, jotta varakkaat veneturistit Suomesta, Venäjältä, Ruotsista ja muualta pääsevät helpommin kuluttamaan rahojaan keskustan ja Hakaniemen kaupoissa.

Siteeraan lopuksi toista demaria, sellaista jota kannattaa asiassa kuunnella eli Mauno Koivistoa Asuntoreformiyhdistyksen keskustelutilaisuudessa vuonna 1964:

”Henkilöauto on liikenneväline, joka luo enemmän liikennepulmia kuin ratkaisee niitä. Tämän vuoksi joudumme etsimään vastausta kysymykseen, miten yhdyskunnat ja niiden liikenneväylät tulee suunnitella, jotta liikenne sujuisi henkilöautojen lukumäärän voimakkaasta kasvusta huolimatta? Siten, että kollektiivisille kulkuvälineille varataan mahdollisuus hoitaa liikenne niin, ettei kenenkään ole pakko turvautua henkilöautoon (…)

Henkilöauto tulee mullistamaan yhteiskuntaelämämme perusteellisesti. Kysymys siitä, sanellaanko henkilöautolle sen paikka yhteiskunnassa vai saneleeko se meidän paikkamme, on ensiarvoinen kaikkea yhteiskuntasuunnittelua ajatellen. Minä pelkään, että henkilöautosta on tulossa meidän pyhä lehmämme, joka paneutuu makuulle mihin haluaa, ilman että sitä rohjetaan häiritä.”

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s